Sunday, February 6, 2011

my first day being a teacher!!



hari ni hari ahad
hari melaporkan diri sebagai guru pelatih
alhamdulillah
segala seperti berjalan lancar
saya dapat mengajar tingkatan 4 dan 2
bagi tingkatan 4..saya perlu mengajar my favourite subject ever...PERAKAUNAN
dan bagi tingkatan 2...saya perlu mengajar subject GEOGRAFI
hahahaha...dont be suprise..nasib baik da set dalam otak awal2...kita kena terima subjek lain dari apa yang kita dalami...jadi for me i pick or choose or pilih...or prefer utk amek geografi...sebab mase sekolah dulu i love subject geografi...jadi bila da ada kecintaan tue..bila xde ilmu pun..insyaAllah...boleh dipupuK minat utk mendalaminya...
dan satu lagi yang perlu saya syukuri...saya TIDAK ditempatkan di bilik guru...
sungguh rase macam nak sujud syukur...
sebenarnya keadaan dalam bilek guru adalah kurang selesa...
bukan dari segi infrasturuktur...tapi dari segi 'persekitaran'
saya pernah mengalaminya semasa saya menjalankan latihan ROS dahulu...
rasenya xmau mengalami lagi...
jadi Alhamdulillah...saya ditempatkan di bilik koperasi...bersama guru pembimbing saya...kak yan...dan cikgu ramlah...
hanya kami bertiga di bilik itu...
dan yang paling best...bila xtau nak buat ape...boleh ke koop untuk membantu guru2 yang terlibat membuat aktiviti jualan di koperasi...
keadaan yang sgt sibuk dengan student yang datang xhenti2 
dan cikgu2 pulak nampaknya membenarkan saya untuk bertugas di kaunter sbg cashier
memang membuatkan saya tersenyum gembira...
aku suka...suka...suka...!!!!
suka smpai hari ni balik lewat...
sepatutnya balik kol 3...tp dalam kol 4 lebih baru smpai umah...
jaga koperasi punya pasal
dan part yang paling xbest pulak...
student xkenal lagi saya...
jadi they dont know me as a teacher
they call me 'akak'
maybe they thought me as a new pekerja for koop
then apa yang saya boleh lihat disitu
some of the student is very rude
lempar duit mcm tue je
bila kita lambat kira dia.."kak guna je la kalkulator' dengan muka yang sgt menjengkelkan
LANTAS
aku yang memang terkenal dengan sikap garang ini memang tidak boleh dibuat main dengan orang yang kurang ajar, bodoh sombong, perasan dan sebagainya ini..mula la...menggunakan kuasa mataku serta kata2 ku...sehingga budak itu menunduk dan tidak menjawab lagi....
kata-kata itu bukan dari jenis menghina, mencemuh atas kata-kata yang menunjukkan macam kita ni xsekolah xberpendidikan dan sebagainya...tetapi kata2 tue biarlah ringkas, sopan tapi berbisa...
dear all teachers
student lelaki ke
perempuan ke...sama ke...itu je sy nak cakap...
ini saya pilih sekolah agama ni...kalau sekolah biasa...sumpah sy xtahu mcm mana nak handle
tambah2 perangai aku yang baran cm ni...
bahaya2...

......
hope everything fine with the student and teacher
i just wanna done my work well
and be excellent

......
minggu ni adalah minggu utk memerhati guru2 yang sy replace kelas dia..nak tgk cara dia mengajar...then next week...my teaching task BERMULA~

...pray for me...