Tuesday, June 7, 2011

solat oh solat


assalam
saya masih disini
menghabiskan sisa-sisa masa yang ada bersama keluarga tersayang
masa berkualiti seperti ini harus diluangkan sebaik mungkin
sebab tidak tahu masa akan datang...akan adakah kesempatan yang sebegini rupa
 bila berada di bumi Malaysia semuanya menjadi sungguh sibuk..kelam kabut...dan tiada masa untuk diri sendiri
*********************
saya gembira berada disini
semakin banyak kaki ini melangkah keluar dari rumah...semakin memuji ciptaan Allah terhadap alam yang cukup indah dan mempesona
segalanya kelihatan begitu segar dan nyaman
masih ingat kenangan menyambut hari keluarga hari itu...
akan saya ingat sampai bila-bila
peluang untuk berkenalan dengan rakyat Malaysia yang menuntut di Leeds dan Bradford
sama ada pelajar undergraduate dan postgraduate sangat memotivasikan saya
saya suka berkenalan dengan orang-orang yang seperti itu
ia memberikan saya satu semangat yang luar biasa
sebab pada saya mereka orang yang hebat
saya akan kongsikan satu kisah perkenalan saya dengan kak ain
baru berusia 25 tahun..tetapi sudah menyambung Phd...bagaimanakah? Dia adalah first class degree graduate dari Uitm...lepas buat degree terus sambung Phd di Leeds ni...sungguh impressive..orangnya pulak..sungguh merendah diri..tiada bibit-bibit bangga langsung dengan diri sendiri
bercakap dengan dia...buat saya banyak berfikir
satu perkara yang saya belajar...selepas berkenal-kenalan pada hari keluarga tue
saya bertemu dengan ramai orang hebat ..tapi saya tidak rasa kecil pun..
ada dalam kalangan mereka ni yang pernah terima pengiktirafan dari Queen Elizabeth atas penyelidikan yang dibuat..
tapi sungguh ramah dan mesra orangnya...buat kita rase apart of them
benarlah kata resmi padi...semakin berisi semakin menunduk
***********************
habis cerita pasal orang
saya ingin bercakap mengenai diri sendiri pula
kadang-kadang..rasa agak kecewa dengan diri sendiri
yang melalui saat bukan subuh gajah lagi..tetapi sudah layak digelar subuh dinosour
waktu solat disini sungguh ekstrem
bagi orang yang seperti saya...yang biasa tido awal sebelum pukul 9 sudah lelap apabila di rumah
bila tiba disini...aishhhh...jetlag satu hal...nak biasakan diri dengan waktu yang baru...
satu hal lagi...
waktu solatnya yang sungguh mencabar
kita mulakan dengan zohor...zohor..alhamdulillah...waktunya seperti biasa...masuk waktu dalam 1.10 tengahari macam tue...dan habis dalam 5.30 petang...(lamakan masenya)...jadi asar pulak masuk dalam 5.30 petang la...
nak jadikan ceritanya...nak tau magrib masuk pukul berape...magrib masuk jam 9.30 malam...dan ajaibnya disini...pada waktu summer ini...tiada waktu isyak...jadi solat magrib terus combine dengan isyak.....
mungkin pada sesetengah orang...rilek la...jam 9.30mlm je pun...awal lagi...hurmm...pada saya..ia sangat la mencabar menunggu waktu...sebab suasana disini tidak seperti di Malaysia..kat sini bila kita da penat-penat berjalan..kebiasaanya balik umah memang rasa nak tido je..atau dengan kata lainnye..cuaca sejuk memang mengundang rasa mengantuk yang tinggi..
masa mula-mula saya datang dulu...subuh masuk jam 4 habis jam 4.45 pagi...tapi skarang..xsampai 2 minggu.....nak tau x...subuhnya da tukar jam berape?...jam 1.25 pagi...habis jam 4 pagi....Allahuakbar...kalau diingatkan pasal waktu solat...rase nak balik Malaysia cepat-cepat...
untung la sebenarnya kita berada di Malaysia..sebab waktu solatnya xpelik2 macam kat sini..kat sini waktu solat dia boleh bertukar-tukar dalam masa beberapa hari sahaja...memang selalu kena refer jadual solat..kalau dekat Malaysia..memang kita da boleh estimate kol 2 da boleh solat zohor..kol 5 da boleh solat asar
..tapi kat sini..memang betul-betul kena refer pada jadual..kalau x ape lagi terlepas la
ya Allah bantulah aku untuk menempuhi waktu malam yang sibuk ini...semoga Kau memeliharaku.
aminn