Saturday, December 25, 2010

hadiah dr ilahi...utk mama n baba~

hye....terimbas kembali...mase sy mula2 masuk universiti dulu...azam pertama sy apabila melangkah masuk ke pintu utama UPSI...sy bertekad dlm hati...sy ingin membanggakan ibubapa sy...sy ingin memberi sesuatu kpd mereka....bangunan pertama yg sy tercarik2 di UPSI pula mase mula2 masuk dulu pun adalah library....mase tue sy sedar...sy ada tekad yang tggi utk berjaya...


Sepenjang tempoh pengajian...mcm2 yang dilalui...suka dan duka...begitu byk dugaan yg diberikan kpd ilahi kpd sy...smpai suatu ketika sy rase mcm nak stop...sebab tidak tertahan...dan terlalu byk aksi genangan air mata beserta adagen sakit hati hingga ke limpa....kalu nak cter semua...mmg mcm2...smpai berkurun pun x hbs...tp pengalaman tue la yg ajar sy menjadi org yg sbr...sebenarnya lagi byk dugaan yg diberikan olehNya...lagi byk kejayaan yg diberikan oleh Allah kpd sy...itu la manisnya kesabaran...sometimes kalau kita rase da x tertanggung sesuatu dugaan tue...segera la pergi kpdNya...melalui solat...doa dan zikir...insyaAllah kita akan tenang dan memperolehi kekuatan. 

Manusia...mmg xkan pernah berpuas hati dgn kejayaan org lain...akan sentiasa ada unsur...cemburu...dengki...sakit hati...nak memburukkan org dan sbgnya....mnsia xkan penah senang melihat mnsia lain hdup dlm keadaan senang dan lenang..itu mmg merupakan sebuah hakikat...hal ini kerana ketahuilah bahawa manusia yg duduk di atas tanah tidak akan jatuh dan manusia tidak akan menendang anjing yg sudah mati. Oleh itu, berwaspadalah terhdp apa yg mereka katakan, kuatkan jiwa utk mendgr kritikan, cemuhan dan hinaan mereka. Bersikaplah bagai batu batan iaitu tetap kukuh berdiri sekalipun diterpa ketulan-ketulan salji pd setiap saat..bahkan ia bertmbah kukuh kerananya. Dengan kata lain...kalau kita terasa terusik dan terpengaruh dgn kritkan dan cemuhan org-org sebegini bermakna kita sudah meluluskan keinginan mereka utk mengotori dan mencemarkan hidup kita. Oleh itu yg terbaik adalah dgn sentiasa membalas setiap krtikan dgn senyuman dan menunjukkan akhlak yg baik. Perkara paling baik...lupakan shj mereka dan jgn sekali-kali meresa tertekan dgn usaha mereka utk menjatuhkan kita walaupun ianya menyakitkan. Ini kerana kritikan mereka yg menyakitkan itu pd hakikatnya merupakan pujian dan ungkapan penghormatan utk diri kita sendiri. Bertambah tggi darjat dan kedudukan yg kita ada maka akan bertambah pula kritikan yg mendatang. Jadi kita perlu bersedia utk itu. 

Sbg mnsia...kita harus menerima hakikat bhw...kita tidak sempurna...jd kita sesama mnsia haruslah menerima kebaikan dan kelemahan org lain...yg baik dijadikan teladan dan yg buruk dijadikan pedoman utk tidak melakukannya...oleh itu, jika kita mengamalkannya...kita akan jauh dr sifat mencela! 

 Sebab pd sy,  jika seseorg tue mau diterima oleh semua pihak, disukai semua org dan terhindar dr cela bermakna anda sudah menyukai sesuatu yg mustahil berlaku dan mengharapkan sesuatu yg terlalu jauh utk dicapai.

Oke...cukup utk itu...sy rase hr sy indah sekarang...terasa nyaman...dan seperti living di suatu tmpat yg dipenuhi dgn rimbunan bunga yg berwarna-warni...hehe..terima kasih Allah...atas kurniaanMu pd ku...sesungguhnya sabar itu sungguh manis...sbb aku berjaya menggembirakan kedua ibu bapaku atas keputusan exam ku...hr ni...seperti memakbulkan impianku...sewaktu mula2 melangkah masuk ke pintu utma UPSI...skang ia benar2 terjadi...aku berjaya membanggakan kedua ibu bapaku...berjaya mendapat 4flat sbyk dua kali merupakan catatan peribadiku yg terbaik...

"hari ini kepunyaan sy" merupakan ungkapan yg paling indah dlm "kamus kebahagiaan", kamus bg org yg ingin menikmati hidup yg paling indah dan menyeronokkan. =)
terima kasih dugaan sbb ajar aku jd tabah.